Προγράμματα Αγωγής Υγείας 2014-15
1) ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : «Κάνω τη δική μου δράση: Εθελοντισμός Ολυμπισμός στο πλαίσιο του Κοινωνικού Σχολείου"
ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ: ΑΜΑΛΙΑ ΚΑΡΑΜΗΤΡΟΥ -ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΤΟΥΝΟΥΣΙΔΟΥ
Α.ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ :ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
Πρόκειται για ένα πολυθεματικό Πρόγραμμα που επιμερίζεται σε ενότητες άμεσα συνδεόμενες με την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των εφήβων, την εσωτερική ενδυνάμωση, την αυτοεκτίμηση, την ποιότητα ζωής, την καλή υγεία και την οικοδόμηση αρμονικών κοινωνικών σχέσεων.
Ενδεικτικές ενότητες αποτελούν: 1. Διατροφή 2. Άθληση 3.Ενημέρωση και πρόληψη για μολυσματικές ασθένειες 4. Διαδίκτυο 5. Χουλιγκανισμός στα σχολεία 6. Ατυχήματα στα σχολεία 7. Αισθητική στα σχολεία 8. Ολυμπισμός & Κοινωνία 9. Σεξουαλική Αγωγή 10. Ρατσισμός & Ανθρώπινα δικαιώματα 11. Ναρκωτικά 12. Αλκοόλ 13. Κάπνισμα 14. Εκφοβισμός
Μεθοδολογικά, οι μαθητές θα εφαρμόσουν τη μέθοδο πρότζεκτ μέσα από δράσεις βιωματικού ? ανακαλυπτικού χαρακτήρα.
Κατά την πραγμάτευση των επιμέρους ενοτήτων θα εστιάσουν σε:
Στοιχεία φαινομενολογίας, επιδημιολογίας: όψεις, διαστάσεις φαινομένων παθογένειας στην ελληνική κοινωνία και στο ελληνικό σχολείο. Σύγκριση με διεθνείς περιπτώσεις
Διερεύνηση αιτίων, συνεπειών σε ατομικό επίπεδο, αλλά και στο σχολικό, οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον
Τρόπους πρόληψης, αντιμετώπισης, περιστολής του εκάστοτε φαινομένου
Ενδεικτικές δραστηριότητες στις οποίες μπορούν να συμμετάσχουν ή να υλοποιήσουν οι μαθητές/ήτριες είναι:
-Μικροέρευνες
- Παρουσιάσεις βασισμένες σε έρευνες υλικού από το διαδίκτυο, συζητήσεις, συμπλήρωση ερωτηματολογίων, καταγραφή απόψεων και αξιοποίηση σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και νέων τεχνολογιών
-Ενεργή συμμετοχή και συζήτηση σε παρουσιάσεις από Ειδικούς Επιστήμονες και Εκπροσώπους συνεργαζόμενων φορέων
- Συζητήσεις ανάμεσα στους μαθητές στις τάξεις
- Βιβλιοπαρουσιάσεις και συζητήσεις, με αφορμή βιβλία που αναφέρονται στα σχετικά θέματα
- Προβολές ταινιών συναφούς θεματολογίας, που ανταποκρίνονται στο ηλικιακό και γνωστικό επίπεδο των μαθητών, ακολουθούμενες από σχετικές συζητήσεις και περαιτέρω δράσεις
- Δημιουργία φυλλαδίων με μηνύματα και πληροφορίες για την υγεία, χρησιμοποιώντας κολλάζ, ζωγραφική και άλλα εργαλεία των νέων τεχνολογιών
- Δημιουργία ταινίας ή κόμικς
- Εικαστικά εργαστήρια με δημιουργίες των μαθητών, ακολουθούμενα από συζήτηση και έκθεση των έργων σε χώρους του σχολείου
- Θεατρικά, μουσικά ή/και χορευτικά δρώμενα
- Αναρτήσεις σε σχολικό site σχετικά με τα θέματα του «Κοινωνικού Σχολείου»
Β. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Μέσα από τη διασύνδεση της σχολικής μονάδας με την Ομάδα υποστήριξης του Κοινωνικού Σχολείου της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και την ανάπτυξη συνεργασίας τα αρμόδια Γραφεία σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, επιδιώκονται οι ακόλουθοι παιδαγωγικοί στόχοι:
Η ενημέρωση και παρακίνηση των μαθητών καθώς και άλλων συνεργαζόμενων ομάδων (εκπαιδευτικών, γονέων) για την υιοθέτηση ενός υγιέστερου τρόπου διαβίωσης αλλά και προαγωγής της ατομικής τους και κατ? επέκταση της δημόσιας υγείας
? Η αλλαγή στάσης και συμπεριφοράς τους σε βασικά θέματα πρόληψης και προαγωγής της υγείας (βελτίωση της ψυχικής και σωματικής υγείας και της κοινωνικής ευεξίας).
Η σταδιακή αλλαγή της στάσης και συμπεριφοράς των παιδιών σε μια σειρά από σημαντικά θέματα υγείας που είναι εφικτό να προβλεφθούν και αντιμετωπισθούν μέσα από την πρόληψη των αιτίων δημιουργίας τους, ή τον περιορισμό των παραγόντων που συντελούν στην ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση της συχνότητας εμφάνισης τους και των συνεπειών που αυτά έχουν.
Άλλοι στόχοι:
Γνώση και συνειδητοποίηση των δικαιωμάτων του παιδιού από τους συμμετέχοντες μαθητές και από τις λοιπές ομάδες (εκπαιδευτικούς, γονείς, κοινωνικούς εταίρους)
Ευαισθητοποίηση στα θέματα προστασίας δικαιωμάτων του παιδιού και καλλιέργεια υπεύθυνης και ενεργητικής στάσης των μαθητών απέναντι σε μορφές προσβολής ή καταπάτησης των ατομικών τους δικαιωμάτων.
Ανάπτυξη ενσυναίσθησης, κριτικής στάσης και συλλογικής δράσης των μαθητών απέναντι σε φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας.
Καταπολέμηση του φόβου και του άγχους των μαθητών με τεχνικές ενδυνάμωσης της προσωπικότητάς τους και εσωτερικής ενίσχυσης.
Βελτίωση σχέσεων μαθητών εκπαιδευτικών και μαθητών μεταξύ τους.
Πρόληψη, αντιμετώπιση και περιστολή των κρουσμάτων παθογένειας σε επίπεδο σχολικής μονάδας ή ομάδας όμορων σχολείων.
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε σχολικό και διασχολικό επίπεδο. Ανάδειξη του 1ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου ως μονάδα έρευνας δράσης και επιμόρφωσης για τα σχολεία της περιοχής.
Εξοικείωση μαθητών και εκπαιδευτικών με τεχνικές διαχείρισης κρίσεων, επίλυσης διαφορών και διευθέτησης συγκρούσεων.
Καλλιέργεια των ικανοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών στο πλαίσιο ομάδων και δικτύων.
Βελτίωση δεξιοτήτων στην παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου, στη σύνθεση πολυτροπικών κειμένων, στην έκθεση απόψεων και στην υποστήριξη επιχειρημάτων.
Εμπλοκή των μαθητών στις διαδικασίες διεξαγωγής εμπειρικής έρευνας και στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της με επιστημονικό τρόπο.
Εξάσκηση στη χρήση Νέων Τεχνολογιών, τεχνικών παρουσιάσεων.
Ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας.
Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ? ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ:
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Συμμετοχή των μαθητών/-τριών σε ενδοσχολικές και διασχολικές παρεμβάσεις βιωματικού χαρακτήρα.
Συμμετοχή σε δίκτυα συνεργασίας σε περιφερειακό επίπεδο και σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.
Συνεργατική μέθοδος και εργασία σε ομάδες.
Μέθοδος πρότζεκτ
Παραγωγή και χρήση ειδικά διαμορφωμένου εκπαιδευτικού υλικού.
Παροχή Συμβουλευτικής από συνεργαζόμενες ομάδες ειδικών.
Ενημερωτικές επισκέψεις ειδικών
Έρευνα δράσης και παραγωγή καλών πρακτικών.
Υλοποίηση βιωματικών εργαστηρίων για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Δημιουργία ομάδων παρατήρησης και διαμεσολάβησης
Δημιουργία ομάδας «ομοτίμων».
Διεξαγωγή ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας στάσεων με τη χρήση εγκεκριμένων μεθοδολογικών εργαλείων.
Δειγματοληψία και επιτόπια έρευνα σε όμορες Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (Δυτικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας ? Θράκης), με έμφαση στα ιδιαίτερα γεωγραφικά και κοινωνιολογικά χαρακτηριστικά των περιοχών (παραμεθόριες περιοχές, συγκέντρωση μεταναστευτικών πληθυσμών, ανεργία, κτλ), που ενδεχομένως συνδέονται με την επιδημιολογία του φαινομένου.
Υλοποίηση επιμορφωτικών συναντήσεων καθώς και ημερίδων ευαισθητοποίησης για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Δημιουργία ιστοσελίδας ? ηλεκτρονικού ημερολογίου (blog) με καταχωρίσεις των συμμετεχόντων μαθητών. Σύνδεση της ιστοσελίδας του προγράμματος με την αντίστοιχη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ
Συνεργασία με Σχολικούς Συμβούλους, στελέχη επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης, Υπευθύνους Αγωγής Υγείας, Υπευθύνους Συμβουλευτικών Σταθμών και Υπευθύνους Σχολικών Δραστηριοτήτων.
Ομάδα υποστήριξης του Κοινωνικού Σχολείου της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας
Φορείς όπως το υπουργείο Υγείας με τους Επαγγελματίες Υγείας των Νοσοκομείων και των μονάδων ΠΕΔΥ, το ΙΕΠ, το ΙΙΒΕΑΑ, το ΙΝΕΔΙΒΙΜ, το ΔΚΟΕ, την ΕΣΔΥ, το ΙΨΣΥ, τον ΟΚΑΝΑ, το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, το ΚΕΕΛΠΝΟ, το ΔΚΟΕ
Παρατηρητήριο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την Πρόληψη της σχολικής βίας και του Εκφοβισμού.
Παρατηρητήριο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας για την Πρόληψη της σχολικής βίας και του Εκφοβισμού.
Δίκτυο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης για την Πρόληψη της σχολικής βίας και του Εκφοβισμού
Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΕΨΥΠΕ)
Συνήγορος των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών μαθητών
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Τσιγγανοπαίδων
Παρατηρητήριο Διαπολιτισμικής Παιδείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Παρατηρητήριο κατά της ξενοφοβίας και του ρατσισμού της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Ερευνητικό ίδρυμα Ψυχικής Υγείας του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εθελοντικές Οργανώσεις: «Το χαμόγελο του Παιδιού», «Πυξίδα»,κτλ
Ιατροδικαστικές υπηρεσίες Θεσσαλονίκης και φορείς ψυχικής υγιεινής
Περιφερειακή Ενότητα Κεντρικής Μακεδονίας
Περιφερειακή Ενότητα ? Δήμος Θεσσαλονίκης και όμοροι δήμοι.
Βουλή των Ελλήνων (Πρόγραμμα πολιτειακής αγωγής)
Βρετανικό Συμβούλιο (Πρόγραμμα για τον σχολικό εκφοβισμό)
Δ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
Πολιτική και κοινωνική αγωγή Γ? Γυμνασίου
Νεοελληνική Γλώσσα όλων των Τάξεων του Γυμνασίου
Νεοελληνική Λογοτεχνία όλων των Τάξεων του Γυμνασίου, Φυσική Αγωγή, Θρησκευτικά, Πληροφορική, Εικαστικά, Μουσική, Ξένες Γλώσσες
Όμιλος Δημοσιογραφίας του 1ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης. Ως προς τις μεθοδολογικές αρχές συνάδει με τα πιλοτικά προγράμματα σπουδών.